Klantiga jag...

Satt imorse och glodde runt på lite extensions sider som rapunzel of sweden,
happyhair & ja en annan sida ja inte ens mins vad den hette nu. Kollade runt
bland lite priser och skulle jämföra då rabatter dragits osv, så klåfingrig som
jag är så råkade ja trycka hem en beställning hos rapunzel, som tur var det
iaf det billigaste alternativet. Lär bli en retur så fort det kmr hit skulle jag tro.

i övrigt så har jag, Nemo, Emma & Liten varit på busplaneten. En helt okej
dag började med pigga ögon och glatt humör. Bussresan gick bra dit med
Nemo. Nemo började därimot på slutet gå mig på nerverna, han börjar slåss
och skrika, hånskratta och sparka på mig då jag skulle på toan innan vi
vi skulle åka hem, jag går in på toan han står utanför sparkar på dörren,
drar i handtaget och skriker och fjantar sig. Jag kmr ut vansinnig och less o
på det var man tvungen att hinna handla innan också med en gnällande
Nemo på det. Aja, hem kom vi alla iaf som tur va, funderade ett tag på att
bryta ihop och lägga mig och dö en stund men tror faktiskt det inte blivit
något bättre utav det.

Nemo är även lite "mesig" då det gäller att klättra eller bada i badhus, han har
liksom någon storts "skräck" över det. Även fast han inte varit med om något
som skadat honom nångång då det gäller dom alternativen. Visst höjder kan
va super läskigt och jaa vatten kan väll ioförsäg också va det, men han är
så överdrivet fjollig, han följer inte ens med mig då jag klättrar/badar. Han
står kvar nere på backen eller vid bassängkanten och surar ist.
Har erat barn nån "skräck" över nått?

Mitt vackra barn som kan få sin mamma vansinnig ibland

Kommentarer
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Att barn är rädd eller drar sig för vissa saker är helt normalt (och absolut inte "mesigt") och ingenting man som förälder ska försöka "tvinga" dom på (nu säger jag inte att du har gjort). Man får liksom tänka sig in i deras situation, om du t.ex var rädd för att klättra eller bada.. Skulle du då vilja att någon försökte övertala eller tvinga dig? Jag skulle inte vilja det i alla fall :)



Jag är t.ex rädd för spindlar, trots att jag varken varit med om något speciellt traumatiskt med spindlar med i bilden och jag vet att dom inte gör mig illa, men jag är ändå rädd för dem och jag skulle bli förbannad och ledsen om någon försökte tvinga mig att t.ex hålla i en spindel.



Barn går igenom olika faser, och i vissa faser så är det vissa grejer dom kan vara rädd för (t.ex höjder, vatten, bränder, döden, osv), men oftast går det över med tiden. Nu vet jag inte hur länge Nemo har varit rädd eller avvaktande gällande dessa grejer, men om han visar rädsla för det så tycker jag det bästa är att inte pressa han för det kan ha motsatt effekt, dvs göra han ännu mer rädd.



Hoppas du tar den här kommentaren rätt och inte tar illa upp, osv. Jag menar ingenting illa, men det tror jag att du vet :) Och psst, tog ni några bilder idag? :)



2011-10-23 @ 18:28:08
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Glömde en sak :P Jonah är halvt avvaktande mot stora hundar, trots att han aldrig varit med om något överfall eller ens i närheten. Och det respekterar jag, och jag försöker aldrig tvinga han att klappa hundar som jag ser att han drar sig ifrån. Utan jag visar att jag själv kan och vill klappa, och sen bjuder in Jonah - och om han då vill, så får han klappa, men vill han inte så behöver han inte och jag gör ingen stor sak av det :)

2011-10-23 @ 18:30:27
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Ja, jag vet att det är lätt att ta åt sig.. Föräldraskap och barnuppfostran är trots allt ett känsligt ämne, och det är aldrig roligt när anonyma (som inte ens kan stå för sina åsikter) kommer och lämna elaka kommentarer.



Jag förstår hur du menar, men det kanske helt enkelt bara är så att Nemo inte är redo eller vill t.ex klättra, eller att han vill göra det på eget initiativ. Det brukar vara det bästa för barnet, att dom får upptäcka själv vad dom kan och vill göra, så dom liksom får ta det i sin egen takt. Och du ska absolut inte jämföra han med andra barn, Nemo är ju en alldeles egen och underbar liten individ och alla barn utvecklas i olika takt och har olika intressen för saker och ting :)



Nemo kanske inte vill t.ex klättra, men då finns det säkert massa andra saker han vill göra, men som kanske andra barn inte vill göra. Det är ju så himla olika det där, och jag vet att det är lätt hänt att man jämför sitt eget barn med andras (även fast man vet att man inte ska göra det). Men försök att inte göra det, och bemöt Nemo som du själv skulle vilja bli bemött :)



Vi får ta nån dag vi kanske sitter ner och pratar kring våra barn, få lite tips och råd kring allting som har med barn och uppfostran att göra :) Dela lite tankar, få nya tankar, ja du förstår :) Det är alltid intressant och nyttigt tycker jag.

2011-10-23 @ 19:01:31
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Haha ja, och det är såååå uppskattat ska du veta :)

2011-10-23 @ 19:01:56
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Ja, tisdag passar bra för mig (om jag inte blir utkallad på jobb då) :)

2011-10-23 @ 19:07:14
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: En Liten Emma

Jag tycker precis som Sara (Oj vad vi oftast tycker lika som varran haha!) att man inte ska jämföra barn, ja som jag sa till dig på busplaneten, att låta han göra det han tycker är kul och inte det som man förväntar sig att han ska gilla. :)



SV: jag skriver det på facebook. :)

2011-10-23 @ 20:11:57
URL: http://enlitenemmas.blogg.se/
Postat av: Linda

Min dotter som är fyra år är livrädd för djur. Alla djur alltså - även gosedjur! :D Det har hon varit så länge hon kunnat visa vad hon känner..dvs sen hon var riktigt, riktigt liten. Nallar från familj har aldrig varit uppskattat och vi har fått ge allt hon hade till lillebror som älskar sånt. =) Jag har ingen aning om vart det kommer ifrån men det är väl bara att acceptera, hon har blivit lite bättre faktiskt. Hon kan hålla gosedjur och så men vill inte ha dom nära för länge. ;) Levande djur kan hon beundra på håll. Hon gillar djur tills dom kommer mot henne, om man säger så :D

2011-10-24 @ 14:32:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback